
Een marktanalyse
Vaak vergeten, maar in onze ogen superbelangrijk: een goede markt- performance analyse.
Een marktanalyse voor sales & after sales geeft immers inzicht in de performance van een bedrijf, maar vooral ook in de non-performance. En dat laatste is heel interessant. Hier kunnen immers nog kansen liggen. Marktaandelen geven bijvoorbeeld goed aan waar er potentie ligt. Echter geeft de combinatie met het volume in een bepaald (postcode)gebied pas echt aan of de kans groot genoeg is om actie op te ondernemen. Lees: om hier tijd, geld, aandacht en energie in te investeren.
Mensen zijn geneigd te kijken naar wat goed gaat of wat zichtbaar is. Vaak is hetgeen wat niet goed gaat of wat onzichtbaar is interessanter. Daar ligt de ruimte voor verbetering.
Denk aan:
- Aantal werkplaatsdoorgangen vs rijdend wagenpark
- Gemiddelde omzet per doorgang over vestigingen heen
- Marktaandelen verkoop nieuw over de jaren heen
- Per model/type
- Geografische analyse
- Potentie analyse verkoop nieuw
Meten is weten. Wanneer bekend is waar de kansen liggen, is het eenvoudiger om een goed marktbewerkingsplan te maken. In samenwerking met Commercie kan er gekeken worden waar de inzet van tijd, geld, aandacht energie het beste rendeert.



