Marketing Automation is vrij vertaald het volledig geautomatiseerd versturen van marketinguitingen (e-mail, brief, whatsapp, social media berichten, website content, nieuwsbrieven), maar denk ook aan opvolging van offertes, werkplaatsherinneringen of uitnodigingen voor events naar klanten en prospects.

Cruciaal: goede data.

Marketing Automation legt de verbinding tussen de data en hetgeen verstuurd moet worden. Door vooraf selecties te maken, kan de marketing automation software de juiste middelen verzenden. Daarnaast kan Marketing Automation in veel gevallen het gedrag binnen de uiting meten en daarop anticiperen.

Een voorbeeld bij een Electric Event:

• Iedere bedrijf in de database ontvangt een uitnodiging voor het Event
• Iedere ontvanger die de e-mail opent, krijgt automatisch 2 dagen later een inschrijfe-mail
• Iedere ontvanger die niet opent, krijgt na een week een herinnerings e-mail (opent wel, dan volgt de inschrijfmail)
• Iedere ontvanger die niet opent met een wagenpark boven de 10 voertuigen worden automatisch door belbureau gebeld
• Inschrijf e-mail gehad en niet ingeschreven? Ontvangen herinneringsmail voor inschrijving
• Wel ingeschreven: inschrijvers krijgen vooraf volledig automatisch het programma gemaild.
• Herinneringsmail wel geopend, zelfs in geklikt, maar niet ingeschreven? Marketing Automation maakt bellijst voor accountmanagers om deze klanten toch te benaderen?

Dit is uiteraard maar een fictief voorbeeld, maar geeft in essentieel wel de mogelijkheden van Marketing Automation aan. Deze manier kan ook werken voor APK, laadklep, einde garantie, productintroducties of acties. Sterker: het is zelf mogelijk om het versturen van offertes en de opvolging hiervan de automatiseren. Zo missen accountmanagers nooit meer een kans.

Duur? Nee, het scheelt veel tijd en aandacht en zeker op de lange termijn. Wel is het zo dat het wat meer investering met het inrichten vraagt.

Complex? Nee, ook dat valt reuze mee. Wanneer de data goed is (dat is wel handig) is het inrichten best een klus, eerlijk is eerlijk, maar zeker de moeite waard.

Recharge Marketing heeft wel 1001 en ideeën om Marketing Automation in te zetten voor bedrijven in de branche. Wel altijd realistisch en haalbaar. Want dat levert immers echt resultaat op.